Et opslag delt af BodyFat DK (@bodyfat.dk)

En video slået op af BodyFat DK (@bodyfat.dk) den

Et opslag delt af BodyFat DK (@bodyfat.dk)

En video slået op af BodyFat DK (@bodyfat.dk) den

Et opslag delt af BodyFat DK (@bodyfat.dk)

En video slået op af BodyFat DK (@bodyfat.dk) den

Et opslag delt af BodyFat DK (@bodyfat.dk)

En video slået op af BodyFat DK (@bodyfat.dk) den

Et opslag delt af BodyFat DK (@bodyfat.dk)

En video slået op af BodyFat DK (@bodyfat.dk) den

Pres dig selv!

Skrevet af Kim Long Nguyen 7. marts 2017
37 0

Resultater kommer ikke af sig selv. Det kræver enormt meget viljestyrke, tålmodighed og dedikation, og jo mere forståelse man har for sin krop, træning og kosten, jo lettere er det at opnå sine mål.

Træning i sig selv er en sund aktivitet for kroppen, idet kroppens muskler stimuleres, dog kan det også gå den anden vej, hvis man ikke passer på sin krop, såsom overbelastning. Og jo mere der trænes, jo mere resistent bliver kroppen for den respektive træningsform, hvorfor der gradvist er behov for større og større modstand med tiden. Dyrker man styrketræning, kan man øge modstanden ved at køre tungere øvelser eller øge antallet af gentagelser/sæt. Man får maksimal udbytte ved at køre musklerne trætte, da det er i denne proces musklerne er i stand til at vækste gennem kost og restitution.

For mit vedkommende er jeg fokuseret og dedikeret, hvergang jeg er i træningscentret. Med andre ord slår mit mindset over til trænings-mode. Inden jeg træner er jeg bevidst om, hvilke muskler der skal stimuleres, samt de øvelser der skal igennem, dvs. jeg har indprogrammet et træningsprogram i min hukommelse. Desuden kører jeg lige på og hårdt, hvor jeg presser mig selv til det yderste indtil den respektive muskel ikke kan mere og syres til, da formålet er at opnå træthed i musklen.

Ved at køre hårde træningssessioner kræver det til gengæld masser af energi, hvorfor nogle vælger at indtage pre-workout substanser. Dette er dog ikke nødvendigt for mig, da jeg personligt føler at have masser af overskud. Nogle dage kan godt være mere trættende end andre, men jeg formår som regel at give den hele armen.

Vil du dermed gerne opnå optimale resultater og få maksimal udbytte af træningen, anbefaler jeg derfor at du gradvist presser dig selv hårdere og hårdere. Det skal selvfølgelig ikke være så hårdt, at skader forekommes. Det må gerne være tungt, men ikke så tungt at man ikke er i stand til at udføre øvelsen med god form. Det er nemlig kun dig selv, som kan vurdere om det er for tungt eller ej, og det er kun et spørgsmål om tid før du bliver rutineret med de forskellge øvelser og vægtene heraf. Uanset hvilken træningsform der er tale om, det kan være løb, svømning, CrossFit osv., er der altid plads til forbedringer og dermed plads til at presse sig selv afhængig af ens forventninger og målsætninger.

Med tiden vil de respektive muskler og træningsform blive lettere, da musklerne bliver stærkere. Det handler blot om at finde den rette balance mellem træningen og hvad man føler for. Som jeg har understreget førhen, er træning en kunst som kræver tid og erfaring at mestre. Det bliver kun nemmere med tiden, især hvis der er interesse for at få større forståelse for sin krop, træning osv. Jo mere forståelse man besidder, jo mere overskueligt vil det være fremover, og dermed giver træningen også mere mening.

Viden har en altafgørende betydning for at komme i mål, og det er aldrig for sent at komme i gang

Kan man få for meget protein?

Skrevet af Kim Long Nguyen 1. marts 2017
43 0

Protein er essentiel for at bevare og opbygge muskler, men der er også en grænse for, hvor meget protein kroppen kan optage. Protein er nemlig byggesten for restituering og vækst af musklerne. Får kroppen ikke tilstrækkelig eller intet af denne makronæringsstof, vil kroppen ikke være i stand til...